Jak pracować wygodnie na home office?

Do tej pory praca zdalna istniała jako dodatek do pracy biurowej. Nierzadko była pewną formą benefitu dla pracownika. Obecnie przez nadal utrzymujący się stan pandemii wielu z nas wysłano na tzw. home office. Ale nie każdy potrafi poradzić sobie z takim trybem pracy. Rozwiązaniem jest dobra organizacja. Jak wobec tego urządzać sobie pracę w domowych warunkach?

W związku z obecną sytuacją epidemiologiczną, sporo firm postanowiło przejść na tryb pracy zdalnej. Dla odsetka pracowników, którzy nie mieli przedtem doświadczenia z takim systemem pracy, efektywna organizacja czasu wydaje się nie lada problemem, bowiem wymaga od nich zastosowania kilku nowych reguł.

Jak stworzyć dobre miejsce do pracy w mieszkaniu?

W pierwszej kolejności powinno się wyznaczyć sobie wygodne miejsce do pracy. Idealną opcją jest gabinet przeznaczony tylko do niej. Aczkolwiek nie zawsze jest to wykonalne. Czasem posiadamy tylko kilka metrów kwadratowych przestrzeni na postawienie biurka lub stolik i to także się sprawdzi. Ważne jest natomiast to, by strefa pracy była oddzielona od strefy prywatnej. Naturalnie należy też zwrócić uwagę na oświetlenie, żeby było jak najbardziej naturalne.

Jak tanim kosztem urządzić miejsce do pracy? Jeśli nie posiadasz w mieszkaniu odpowiedniego krzesła czy biurka to warto zdecydować się na jego zakup w komisie bądź sprawdzić lokalne propozycje sprzedaży na Facebooku.

Szczegółowe planowanie trybu pracy

W czasie pracy w domu istotna jest samodyscyplina i sumienność w wykonywaniu obowiązków. Powinniśmy zachowywać się tak, jak w czasie pracy w biurze. Gdy nasze godziny pracy nie są z góry określone, to radzimy wybrać te, w których pracujemy najefektywniej. Trzeba pamiętać, aby w ciągu godzin pracy nie wykonywać domowych obowiązków. Skuteczną metodą na zwiększenie koncentracji się na pracy jest korzystanie z techniki Pomodoro, polegającej na 25 minutowych cyklach pracy z 5 minutową odpoczynkiem między następnymi zadaniami i wyłączenie powiadomień z portali społecznościowych.

Home office a dress code

Cały dzień przesiedziany w piżamie pomimo, że zdaje się być wygodnym pomysłem, może negatywnie wpływać na nasze zaangażowanie. Domowe ciuchy mogą może być na tyle wygodny, że będzie powodować stan odprężenia. Żeby temu udaremniać warto zadbać o swój ubiór, zwłaszcza jeżeli w godzinach pracy prowadzone są spotkania przez internet. Poczujemy się wtedy bardziej profesjonalnie.

Utrzymanie relacji między kolegami z pracy

W przypadku przejścia na zmiany pracy na tryb zdalny znikają rytuały biurowe jak codzienne konwersacje przy herbacie, wspólne wyjście na obiad czy dojazd. Do utrzymania koleżeńskich stosunków ze współpracownikami warto zastosować popularnych komunikatorów typu Messenger. W razie konieczności porozmawiania równocześnie z dużą grupą pracowników, lepszym rozwiązaniem będzie spotkanie online przez Google Meet, Skype albo Zoom. Jeżeli czujemy potrzebę rozmowy, nie obawiajmy poruszyć z przyjaciółmi z pracy również tematów osobistych. W pracy z domu niezmiernie ważne jest utrzymanie komfortu mentalnego, szczególnie kiedy nieczęsto widujemy się ze znajomymi.